Czym jest syrop glukozowo-fruktozowy?

Co to takiego?

To oczyszczony i zagęszczony wodny roztwór produktów hydrolizy węglowodanów – cukrów prostych (glukozy – 55 proc. i fruktozy – 42 proc.) Syrop glukozowo-fruktozowy jest otrzymywany z kukurydzy, przetworzonej na skrobię kukurydzianą, często pochodzącą z upraw genetycznie modyfikowanych, a później na syrop złożony właśnie z glukozy i fruktozy.

Do czego jest dodawany syrop glukozowo-fruktozowy?

Lista jest długa, dodawany jest praktycznie do wszystkich produktów, które kupujemy i jemy na co dzień. Szukamy na półce jogurtu owocowego bez cukru, a znajdujemy jogurt z syropem glukozowo-fruktozowym. Wydaje się nam, że jeśli jogurt nie ma cukru to jest zdrowy, a tymczasem w/w syrop jest tak samo niezdrowy jak cukier, albo i nawet bardziej. 

Syrop glukozowo-fruktozowy znajduje się w serkach dla dzieci, jogurtach, deserach mlecznych, ciastkach, cukierkach, batonach, czekoladzie, napojach gazowanych, sokach owocowych, lodach, płatkach śniadaniowych, sosach, dżemach, ketchupie. 

Dlaczego producenci dodają do żywności w/w syrop?

Dlaczego jest dodawany zamiast cukru? Ponieważ jest tańszy i ma dłuższą przydatność do spożycia oraz jego płynna konsystencja idealnie nadaje się do słodzenia soków, serków czy jogurtów. 

Jakie szkody może wyrządzić syrop glukozowo-fruktozowy w naszym organizmie?

Przede wszystkim może prowadzić do otyłości. Nieświadome mamy codziennie swoim dzieciom dają na śniadanie jogurcik albo serek z nadzieją, że dziecko będzie zdrowo rosło, dobrze się odżywiało i przyswoi odpowiednią ilość wapnia. A tymczasem syrop glukozowy-fruktozowy jest szkodliwy dla zdrowia. Podwyższa poziom złego cholesterolu, nie dostarcza żadnych właściwościowi odżywczych, może prowadzić do cukrzycy, podwyższonego ciśnienia krwi, stanów zapalnych organizmu, zwiększonego ryzyka nowotworów i problemów z sercem.

Dobra rada:

– Kupuj jogurty naturalne i zmiksuj z bananem, truskawkami, malinami, kiwi lub innym ulubionym owocem.
– Zamiast napoju „pseudo-owocowego” wybieraj wodę mineralną i dodawaj do niej sok z wyciśniętej cytryny, pomarańczy, grejpfruta.
– Serek ryżowy możesz zrobić w domu. Ugotuj ryż, wymieszaj z ulubionym owocem. 
– Zamiast gotowych płatków, często smakowych, czekoladowych na śniadanie wybieraj płatki owsiane. 
– Do słodzenia używaj miodu zamiast cukru

Nie jesteśmy w stanie usunąć z naszego codziennego jadłospisu syropu glukozowo-fruktozowego, ale możemy zredukować jego spożycie do minimum. To wyjdzie nam wszystkim na zdrowie 🙂

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*