Zdrowe odżywianie – nasiona

Z nasion powstają rośliny, dlatego ich moc jest ogromna. Część z nich może posłużyć nam jednak w swojej pierwotnej postaci, bo wiedzieć należy, że warto sięgać po nie także w tej wersji.

Nasion, po które sięgamy stosunkowo często, jest wiele. Któż z nas nie lubi poskubać słonecznika podczas oglądania filmu czy podjeść trochę rodzynek, kiedy mamy ochotę na coś słodkiego? W naszej kuchni wykorzystujemy również groch, fasolę, owies czy kukurydzę.

Kiedy czujemy, że coś byśmy przekąsiły, warto zrezygnować z sięgania po chipsy czy słodycze. Nie są one wartościowe, co więcej, są bardzo kaloryczne. Znacznie lepszym pomysłem jest zastąpienie ich ziarnami roślin, których jednak nie należy spożywać jednorazowo w dużych ilościach. 
I tak na przykład popularny słonecznik, a więc jego ziarna, są bogactwem oleju, witaminy E, białka, a więc substancji, które wpływają korzystnie na nasz wygląd (działają odmładzająco) oraz zdrowie (zwalczają komórki nowotworowe). Popularne, zwłaszcza wśród młodzieży, skubanie słonecznika, sprawia, że skóra staje się ładniejsza, gładsza, a zmiany trądzikowe łagodnieją. Pestki słonecznika powinny jeść osoby cierpiące na reumatyzm, bowiem ich spożywanie łagodzi dolegliwości.
Wybierając ziarna warto sięgnąć także po pestki dyni. W ich składzie znajdziemy z kolei żelazo, magnez i cynk, które zwalczają komórki nowotworowe i czuwają nad prawidłową pracą poszczególnych organów.

Dużą popularnością cieszą się w Polsce orzechy. Są one dość kaloryczne, jednak ich bogaty skład nie skłania do rezygnowania z nich. 
W składzie orzechów laskowych znajdziemy: białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, węglowodany, witaminy – E, B,C i minerały – wapń, fosfor. Wybierając zatem orzechy laskowe wpływamy na odmłodzenie skóry, wzmocnienie kości i zębów, podwyższenie odporności, poprawę pracy mózgu. Badania dowodzą, że spożywanie orzechów laskowych zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału, wrzodów żołądka, obniża poziom złego cholesterolu. 
Ze względu na swój cenny skład po orzechy powinny sięgać osoby żyjące w stresie, dzieci, młodzież ucząca się, kobiety karmiące piersią.
Przeprowadzone badania udowodniły, iż inny rodzaj orzechów, migdały, są w stanie zastąpić mięso, dlatego powinni po nie sięgać przede wszystkim wegetarianie a także osoby pracujące umysłowo. Są one źródłem magnezu, fosforu, wapnia, siarki, sodu, żelaza, białka, witamin z grupy B, witaminy E. Pochodzący z migdałów olejek przydatny jest do łagodzenia bólu ucha, poparzeń, dodatkowo ułatwia trawienie.
Ważne jest jednak to, by dzienna ich dawka nie przekroczyła 3-4 sztuk. W składzie migdałów znajdują się bowiem szkodliwe alkaloidy.

Winogrona to rośliny, którym zawdzięczamy tak wiele. Smakują doskonale w postaci owoców, równie dobre są produkty, które z nich otrzymujemy. Któż z nas nie lubi delektować się smakiem konfitur, dżemów czy samego wina?
Warto spożywać je razem z pestkami, bowiem to właśnie w nich znajduje się największa ilość cennego oleju, który obniża poziom cholesterolu i działa przeciwnowotworowo.

Nasiona nie muszą służyć jednak tylko do przekąszania. Wiele z nich stanowi cenny składnik wielu dań z bogactwem witamin i minerałów.
Wspomnieć warto w tym miejscu o owsie, którego właściwości doceniane są na całym świecie. 
Cenne składniki zawarte są w otoczce nasion, które przechodzą w takiej postaci aż do jelita grubego. Warto dlatego spożywać owsianki, bowiem jedząc je sprawiamy, że organizm oczyszczany jest z substancji toksycznych, które przyczynić się mogą do wielu chorób, w tym do nowotworów. 
Czyszczące właściwości owsa usprawniają zatem pracę jelita cienkiego, układu pokarmowego, działają żółciopędnie, przeciwnowotworowo, obniżają poziom złego cholesterolu. Owies polecany jest także diabetykom, bowiem spożywanie go nie powoduje natychmiastowego podwyższenia glukozy we krwi.

Popularne w Polsce nasiona grochu i fasoli są również cennym produktem spożywczym, wobec czego warto włączyć je do swojego jadłospisu. Ich nasiona zawierają dużą ilość fosforu, żelaza, wapnia, potasu, łatwo przyswajalnego białka. Zapobiegają takim schorzeniom jak: zapalenie pęcherza, kamicy nerkowej, żółciowej, wspomaga leczenie bezsenności i migreny.

Polecane do spożywania przez lekarzy są ziarna soi, w których składzie znajduje się dużo witamin z grupy B, witaminy E, skrobi, tłuszczu oraz białka. 
Spożywanie jej obniża poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową, miażdżycę, nowotwór sutka, łagodzi objawy opryszczki.

Ze względu na obecność w niej tak wielu cennych składników jak witaminy z grupy B, A,E, żelaza, magnezu, potasu, selenu, sodu, fosforu, miedzi, cynku, wapnia, siarki warto wzbogacić swoją dietę o nasiona kukurydzy. Dużo bardziej wartościowe są jednak kolby, nie same płatki. 
Zawarte w kukurydzy składniki zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca i nowotworów.

Obecnie, pożywienie, po które sięgamy pełne jest konserwantów, które nie wpływają korzystnie na nasze zdrowie. Posiadając jednak wiedzę z dziedziny zdrowej żywności wprowadzić można do swojej diety kilka istotnych zmian, które z pewnością odczuje nasz organizm, a które to oparte będą na częstym i regularnym spożywaniu nasion.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*